1. des. 2008

Vi kan stanse dette!
Lille meg mot maktapparatet - det kan da ikke hjelpe? Jo, historien viser at vi kan - om vi står sammen, er standhaftige og blir mange nok. Et hav utgjøres av små dråper, din stemme er også viktig. Tenk på Mødrene på Maiplassen, som jobbet mot et militærdiktatur...

Informer mulige soldater og dennes pårørende
Om du eller venner og kjente har en mulig soldat til utenlandstjeneste - snakk med soldaten eller de pårørende om risikoen og den manglende ivaretakelsen;


Dagens informasjon før en verver seg er sterkt villedende.

Departemental nøkternhet sier 5 - 16 % risiko for psykiske senskader. Andre land opererer med så høye tall som 40 - 50 %

En norsk undersøkelse har påvist 40 % høyere selvmordsrisiko

Det økonomiske sikkerhetsnettet er meget mangelfullt

I en undersøkelse fra -03 som het: ”Behandling av psykisk traumatiserte i Norge” sa helsevesenet selv at de manglet kompetanse om skadde veteraner og ikke hadde mottatt opplæring. Siden da er intet gjort, men første konkrete tiltak er foreslått i år i de sivile helsetjenester; Dagens regjering vil at en skal utarbeide veiledningsmateriell til helsepersonellet...

Helse- og omsorgsdepartementet har presisert at skadde veteraner må stå i behandlingskøen, og den er som kjent lang, se her

Om en blir skadet, skal en håndteres av helsetjenestenes rehabiliteringstjenester. Der er situasjonen meget kritisk - det er laget en "Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering 2008–2011". Men strategien følges ikke opp med midler, se eksempelvis her

Offiserene selv har liten tillit til at de blir ivaretatt - er det bedre for soldatene som må forholde seg til de sivile helsetjenester som ikke har kompetansen? I en undersøkelse gjennomført i 2004 framkom: "Kun 27 prosent av offiserene tror at Forsvaret som organisasjon er i stand til å ivareta offiserenes behov for støtte og helsemessige oppfølging etter deltakelse i internasjonale operasjoner."

Informer makthaverne
Send en mail der du informerer Stortinget og Regjeringen om din boikott av utenlandsoperasjoner, der du skriver eksempelvis som tittel - Jeg boikotter inntil videre utsendelse av norske soldater i utenlandsoperasjoner og følgende tekstforslag;

Jeg lover å påvirke pårørende til mulige soldater til utenlandstjeneste samt soldater selv til ikke å verve seg. Det fordi dere sender dem ut i krigsområder, men uten et oppfølgings- og ivaretakelsessystem for å unngå/behandle skadene som oppstår - og spesielt de psykiske senskadene. Dere har hatt rikelig anledning til å få dette på plass, men mye løfter og lite tiltak gjør at nok er nok. Boikotten står ved lag til dere har en god veteranivaretakelse på plass.

Jeg ber om en tilbakemelding på at min henvendelse jfr. Offl. § 2. er journalført og arkivreferansen den er ført inn med.

Send mailen til
postmottak@smk.dep.no; postmottak@aid.dep.no; postmottak@fd.dep.no; postmottak@hod.dep.no; agse@fd.dep.no; umin@mfa.no; forsvar@stortinget.no; helse-omsorg@stortinget.no; arbeid-sosial@stortinget.no; skadestans@gmail.com

Spre videre!
Gå til denne kampanjesiden, der finner du et mailforslag som du kan sende til venner og kjente (bruk gjerne blindkopi, så røper du ikke alle mailadressene dine).

Ytterligere informasjon om kampanjen
finner du på kampanjens hjemmeside http://skadestans.blogspot.com/ - nederst i venstre kolonne finner du Bloggarkiv, der informasjon publiseres fortløpende. Merk at denne artikkelen fortløpende settes som siste artikkel for at den skal ligge på førstesiden. Så titt i Bloggarkivet - der ligger det sikkert noe nytt om det er en tid siden du var innom.
Den øverste av disse inneholder presseklipp og andre nyheter om boikottaksjonen.
Gi gjerne gjensidig oppmuntring; Legg inn dine tanker i kommentarfeltet nederst på kampanjens førsteside. La oss oppmuntre hverandre til videre innsats.

Lyst til å gjøre mer?
Det viktigste er at vi får oppmerksomhet om situasjonen for de skadde og hva vi oppfordrer til.

Ring din stortingspolitiker - det tar deg en fem-minutter
Valgkampen starter så vidt og de fleste ønsker gjenvalg; Ring en politiker fra ditt fylke (du finner oversikten her. Ring dem og snakk med dem - fortell hvor du bor og om din bekymring. Forvent at han/hun tar tak i saken! Spør dem om de har barn som snart er i en alder som gjør at de er ønsket i utenlandstjeneste, eller om de har venner som har det; vil de med det som er avdekket anbefale eller tilrå at de drar ut i utenlandstjeneste?

Innsats med god effekt vi alle kan gjøre - det tar ikke mer enn en halvtime
Skriv et leserinnlegg i din lokalavis, og husk; det beste er det godes fiende; Du behøver ikke være Knut Hamsun, innlegget kan gjerne være kort og anonymt på trykk (men oppgi dine persondetaljer når du sender inn innlegget, men presiser om du ønsker innlegget anonymt). Hva skal innlegget være tenker du? Det du tenker når du leser kampanjen, støttet opp av de fakta jeg ramser opp over. Ytterligere fakta legges inn på bloggen i slutten av uken.

Har du rollen som skadet veteran eller pårørende?
Ta gjerne kontakt med meg på rigmor.flygansvaer@gmail.com (det er jeg som står bak kampanjen) om du ønsker å bidra ut over ovenstående - til deg som synes dette er tåpelig, jeg respekterer ditt syn, men jeg har bestemt meg. Så mailene der jeg antas å være en venstrevridd forsvarsfiende osv. er ikke nødvendig å sende.

34 kommentarer:

Anonym sa...

Du verden! Nå var det på høyen tid at noen satte foten ned. Ordgyteriene har fått foregå lenge nok.

Anonym sa...

dessverre er det kommet så langt at dette vel er rektige tilltaket.

har sjøl sett ka dette er for galskap - og inntil dei får på plass nokke betre enn de mikroskopiske i dag, så får vi hold oss unna slikt.

Anonym sa...

Ja, fy. Dette har vært et skammens kapittel lenge nok.
Alle mailadressatene har fått mail - la til litt ekstra for egen regning, og signert med alle kontaktdetaljer!

Ola Spakmo sa...

Et meget betimelig dilemma som påpekes;
Når vi ser skadeproduksjonen som fortsetter og dessverre de utilstrekkelige tiltakene som settes inn for å bøte på situasjonen; når skal vi ta "en pust i bakken"?

Har en sønn på atten, og som var meget interessert i Intops i våres. Jeg tok ham gjennom en del av fakta om skaderisiko og behandlingsstatus (jeg "lot som" om han måtte velge sjøl, men visste jo at han jo ikke er så mangelfullt utviklede åndsevner...)
Så sånn sett har jeg jo egentlig boikottet IntOps på private plan allerede. Men dette var en spore til å tenke litt mer bevisst over hvem som er i mulig rekurtteringsmodus. Noen samtaler vil bli avholdt - i tillegg til at mail er sendt de ulike mailadressatene.

Anonym sa...

Så lenge staten ved forsvaret ikke tar 100% ansvar medisinsk og økonomisk er jeg nødt til å støtte dette.Mvh.Unifilsoldat med skade.

Anonym sa...

Jobbet selv i 17 år i Forsvaret og er nå ganske tett inni problemstillingen gjennom å ha hatt mye med de skadde å gjøre.

Har også en sønn som var interessert i IntOps i fjor. Jeg tror det er rett å la dem få fakta, og velge selv. Men etter å ha gitt ham det var hans konklusjon klar - og jeg er veldig glad for at han har søkt GSV.

Mvh Ola Spakmo

Anonym sa...

Jeg stiller meg bak dette oppropet.
Det kjempes idag TO kriger, den der ute og en ny når dem kommer hjem mot systemet.

MvH
Skadet Veteran

Anonym sa...

Jeg er selv skadet etter to år i unifil. jeg greide å stoppe min sønn fra å reise ut. Hvorfor får ikke vi oppreising og erstatning ? I stede for å ødelegge flere i stadig nye prestigeprojekt for lille Norge ! Hold de heime.

Mvh vrak som sliter noe fryktelig.

Anonym sa...

Så stykket på Håkonsvern. Vi har snakket mye om dette, og IntOps - nei takk!!

Har også snakket med kompisene hjemme, og vi snakker mye om det. Alle er ikke enig, men freske diskusjoner blir det...
Vernepliktig matros

Anonym sa...

Jobber i psykiatrien, og vi har en pas. som er eks-FN-soldat.

Vi har jo overhodet ikke peiling på dette - han vil jo ikke snakke om det i utgangspunktet. Etter alt som har vært skrevet i det siste, så har vi endret tilnærmingen, og heldigvis så har det bragt ham i en mye bedre kondisjon.

Jeg er meget sint over at dere (de som skulle informert oss i helsetjenestene) ikke har gjort jobben. Føler meg regelrett lurt, og det er det flere av oss som gjør.

Psyk sykepleier

Anonym sa...

Dette er en meget viktig prøve på vår solidaritet med våre skadede veteraner og kommende veteraner. Det nytter ikke å rope å kreve hjelp hvis vi ikke sjøl gjør det vi kan for å hjelpe. Det vi kan er å sende mailer.

Kommentaren ovenfor viser en liten snev av problemet innen psykiatrien: De kan og vet ikke noe om veteraner og deres form for PTSD. Når vi i tillegg vet at vi har mange utlendinger innen vårt helesvesen kan det utgjøre et problem for en veteran i en behandlingsfase. Assosiasjoner til tidligere erfaringer kan da gjøre seg gjeldende kun pga en annen hudfarge eller språk. Det er derfor så viktig at vi nå står på for å få fortgang i den politiske prosessen med kompetanseheving innen det somatiske, psykiatrien, og primærhelsetjenesten.

Helsearbeider.

Anonym sa...

Dette var på høy tid - galskapen må stoppes! Snakka om det på jobben idag - og det står jo en artikkel i Dagbladet som avdekker litt av hva som skjuler seg av svineri (debattartikkel). familie, kolleger og venner er ganske unisone - og naboen er FN-veteran. Han vil ta det opp med organisasjonen sin FNLVF.

Arne Bendiksvik, Trondheim

Anonym sa...

fikk vite av lereren våres at vi skal ha stykket Simons historie her på skulen, vi gjekk gjenom nokre artiklar om skadde veteranar i klassa. Onkel til venninna mi drikk mykje, faren sa han ikkje var den same etter at han kom heim frå Kosovo.

Me er spende til å sjå stykket.

Ann-Mari, 10H

Anonym sa...

Hva er overraskende? Har vi ikke snart lært av krigsseilerne og Nordsjødykkerne - de som gjør det tyngste jobbene i samfunnet, blir skjøvet pent til siden. Hold dere unna, har jeg sagt til mine barn! Min far var i -47 dekksgutt, og da vi gikk tur ved bussgarasjene, traff vi på fyllemennene. Det var fars læremestre, som drakk nervene til kontroll - samfunnet kunne jo ikke gi dem noe.

Tjuagutt

Anonym sa...

Et trist kapittel i nasjonens historie, og det er vemodig at vi ikke får en "happy ending" og må gå til dette skrittet. Men det viser vår nasjonale demens - tenk på krigsinvalidene!

Om jeg ikke kan vise ferdigheter og forståelse nok, får jeg ikke kjøre bil. Vårt samfunn bør på samme måte fratas "sertifikatet" for å drive krig ut fra samme beveggrunner.

En Forsvarsvenn

Anonym sa...

Mail sendt til myndighetene som anført - fikk til og med svar tilbake.

Og sendt videre til venner og kjente.

Snakket med nabogutten som fikk tilsendt informasjon fra noe forsvarsgreier - han drar nok IKKE etter at jeg oppfordret ham til å søke på "skadet veteran" på nettet - gjør det du også!

Skriver på et leserinnlegg - det gikk faktisk ganske så fort og radig med "bruksanvisningen" som var gitt.

TUSEN TAKK for at du hjelper oss å ta tak i dette!

Arild Borgersen, Larvik

Anonym sa...

Som pårørende av veteran, og med et svært bredt kontaktnett, bruker jeg hver bidige anledning jeg får til å advare og fortelle om konsekvensene av at våre folkevalgte ikke følger opp våre veteraner.

Ragnar sa...

Jeg lar meg ofte imponere av mødre som kjemper en kamp for sine barn - i dette tilfelle en kamp som også har til hensikt å redusere skadene ikke bare for de soldatene som nå er i felten men også for de som skal ut de nærmeste årene. Synd at så mange må bli skadelidende før nye tiltak iverksettes. Systemet er tregt, men verden går heldigvis fremover. En ny veteranlov er på trappene, en lov som skal sikre bedre oppfølging. Men som alt annet - det må være kvalitet over tiltakene.
Hensikten med mitt innlegg er både å støtte ditt engasjement, og for å henlede oppmerksomheten mot det nye nettstedet www.kameratstøtte.no. Det er nemlig ikke alt av tanker og følelser jeg ønsker å dele med andre eller for den sak skyld legge åpent ut på nettet, men på dette nettstedet har jeg en mulighet til å skrive anonymt til en person med utenlandserfaring. Mine tanker og det svaret jeg får kommer ikke ut på nettet. Har selv erfart at det å få lagt vanskelige tanker ned på papiret/tastaturet og få en reaksjon og kommentar på det, lettet litt på "trykket".
Lykke til med din kamp!

Mvh Ragnar

Anonym sa...

TAKKEN RETURNERES:

Jeg hadde aldri et sekunds betenkelighet med å starte denne aksjonen: Jeg visste at jeg aldri kom til å stå der alene, dere gir meg mot og trygghet! Nu har vi kastet stenen i vannet, og ringene brer seg fra Lindesnes i sør til Kirkenes i nord.

Takknemlig hilsen Rigmor

Anonym sa...

Nå er det nå en gang slik at man blir "selektert" på en helt annen måte i dag enn for f.eks 15 år siden.
Videre så er det også bedre oppfølging nå en det var for bare noen år siden. Jeg var selv ute i 1998, 1999, 2003,2004,2007 og 2008. Og det har vært utvikling på oppfølgingssiden til Forsvaret.
Det sivile helsevesenet henger dessverre ikke med, men Forsvaret har tatt tak i ting!

Min påstand er at en stor andel av de som får senskader, ville fått psykiske utfordringer ila livet uansett. Men kan si meg enig i at en intops tur muligens kan fremskynde utfordringene.

Soldater som drar ut i dag VET hva de går til. Det har ila de siste årene vært mye i media mtp PTSD og at nordmenn har vært i kamp. I tillegg så blir de minnet på gjennom hele førstegangstjenesten at dersom de ønsker å være med på internasjonale operasjoner må de tenke over følgende:
- Jeg risikerer å bli invalid/drept.
- Jeg kan måtte ta liv.
- Hva tenker mine nærmeste om at jeg drar ut?
- Vil jeg VIRKELIG dette??

Dette kombinert med bilder og erfaringer fra tidligere soldater, bør gi mennesker som er gamle nok til å være med på å avgjøre hvem som skal sitte ved makta i fredsnasjonen Norge, et godt grunnlag for å ta en riktig beslutning på sine egne og nærmestes vegne.

Vil avslutte med at jeg syns tiltaket ditt er bra! Du gjør en fin innsats for de som trenger det :)
Du er ikke alene om dette, er mange som kjemper samme sak der ute.
Kanskje dere hadde fått til mer om dere slo dere sammen?

Anonym sa...

Har du sett dagens Adressa?!
Tydeligvis er krig ikke så farlig lenger.

Når forsvare sier slikt - så er det i h v e r t f a l l på tide å boikotte!

Mor til en soldat i PRT Meymaneh

Anonym sa...

All ere for oppstarta av kampanja!
Men eg vert trist av di eg tenkjer;
Hadde sonen min klara seg om kampanja hadde vore starta for 10 år sidan?

Han tok sitt eige liv for nokre år sidan. Han var heilt endra da han kom heim frå Balkan. Kor me strevde med å få hjelp - men me fann han diverre ikkje i tide.

Eg skal vitja grava hans i dag, og vonar at kampanja sutar for at ikkje fleire foreldrars kontakt med borna skal vere på ein gravplass.

Ein far med eit tomrom som er vondt

Anonym sa...

Hei Marius!

Langt på vei så er jeg enig med deg om at det er blitt endringer i Forsvaret. Vår FVM er virkelig den første som har grepet fatt i problematikkenm men uansett så er hun avhengig av samarbeid i regjeringen for en fullverdig veteranpolitikk.

Når det gjelder forberedelser før utreisen til IntOps: Teori og praksis har vært, og vil alltid bli to forskjellige ting. I praksis hvor lukter, smaker, syn og hørsel kombinert med intens stress og angst så skjer det noe med oss som ikke allverdens info og forberedelser i forkant kan forhindre vil lagre seg i oss og gjøre noe med oss på sikt. De groteske syn vil for alltid være klistret til netthinnen, de dukker jo opp selv mens en sover.
Et menneske består av følelser, det er vår medfødte indikator på hvilke reaksjoner vi får/har. Vi føler angst, vi føler glede, vi føler tretthet, vi føler hat, osv. Det vil si: De følelser vi får i ekstreme situasjoner vil for alltid prege oss, det er derfor vi får PTSD, det er alle følelsene som kommer tilbake og blir for sterke til å håndtere. Vi kan se at i de mest berømte og beundrede spesialstyrker i alle land at der finnes høyt antall skadede, - og ingen må fortelle meg at de ikke har hatt det beste av den beste opplæring og informasjon i forkant. Defor er dette min enkle forståelse og tolkning av PTSD.

Mange kjemper for samme sak: Ja, det er sant, og det er nettopp det som er så bra: Til tross for ulike oppfatninger av mange ting så har vi et felles mål: Tvinge staten til å iverksette en fullverdig veteranivaretagelse av de som er skadet i dag forhindre nye veteraner i å utvikle alvorlige skader ved en kompetent ivaretagelse i ettertid.

Vennlig hilsen Rigmor.

Anonym sa...

Bror min kom hjem, var i Meymaneh.

Både kompisene og familien synes han er endret. Pappa har snakket med fastlegen, men han visste ikke om noenting.

Søster til en veteran på 22

Anonym sa...

Kjære søster til veteran!

Her må dere ikke la tiden gå, men bruk alle midler dere kan for å få fastlegen til oppdatere seg på krigsveteraner og PTSD! Jeg får også håpe at du/dere kan snakke med veteranen, at han kan være åpen for sine tanker og følelser? Det er noe av det aller, aller viktigste vi som pårørende kan gjøre, snakke med, ikke om,- samtidig som jeg vet at det er noe av det vanskeligste for en familie med en veteran.

Vennlig hilsen Rigmor

Anonym sa...

Vil med dette vise min solidaritet med de som sender ut oppfordring om boikott av utsendelse av soldater til utenlandsoperasjoner.

Jeg boikotter også, og har med egen erfaring sett, og opplevd, hva som møter oss når vi kommer hjem fra utenlandsoperasjoner. Etter 7 måneder i Libanon i 1985-86 fikk jeg et kort intervju med en offiser og en lege (?). Svarene mine var slik jeg mente var best for å få dimittere raskest mulig - for å komme hjem; og ingen gang senere har jeg blitt spurt eller undersøkt for mulige senskader. Jeg tjenestegjorde i Forsvaret helt frem til november 2003.

Jeg er en Forsvarsvenn, og vil nok alltid være det, og nettopp derfor mener jeg vi må få på plass et skikkelig ettervern. La oss slippe å få oppleve det mange har opplevd - og dessverre fortsatt opplever. Jeg så på egen familie hvordan en med skader etter 2. verdenskrig slet, og nesten ødela en familie - uten å ville det. Det er det også i dag mange som opplever.

Med hilsen

En tidligere FN-veteran og vernepliktig offiser

Anonym sa...

minner dere på at disse soldatene går til utenlandstjeneste av fri vilje!!!!!!!!!!!så ikke ødelegg denne tjenesten for oss alle tusener som ønsker dette tilbudet!!

Anonym sa...

Jag er en svensk som er gift med en norsk jente på 23 år - hennes far har varit i Libanon. Han mår inte bra, det var inte trevligt for henne i hennes uppvekst.

Hon går till behandling, men min svärfar har inget kontakt alls med sin familj. Sist vi hørde om han, skulle han fly från sina minnen genom att åka till Sør-Afrika.

Det er faktiskt litet vanskeligt att vara gift med en som har vuxen upp under slika førhållanden. På ett egoistiskt sett skulle jag ønskt at hon hade deklarerat vad hennes bakgrund var, och att jag hadde veten om vad det innebær i vuxenlivet.

Medel-Svensson

Anonym sa...

Dette er nok eit døme på den meiningslause oppsplittinga me gjer i samfunnet; Den eine handa veit ikkje kva den andre gjer.

At me sendar ut soldatar i krig, og ikkje tek hand om dei når dei kjem heim, av di helsetenestene ikkje har kunnskapen er svert alvorleg.

Eg støttar aksjonen - nok er nok!
Eg skriv og eit lesarbrev i avisa her, og vonar andre gjer det same.

Sunnfjording

Anonym sa...

Dette er jo helt høl i hue; Vi snakker om solidaritet så det fyker etter, men de som gjør den vanskelige jobben, de lar vi gå til hundene i etterkant!

Vi får holde oss hjemme og rydde opp før vi skal leke Verdensmestre, jeg tror vi trenger litt mer ydmykhet og ikke denne tøvete naiviteten vi surrer rundt i verden med, helt avhengige av andres anerkjennelse og oppmerksomhet som vi er.

U-landsmedarbeider

Mor til en skadet veteran sa...

Hei til deg som mener vi ødelegger for de tusener som vil reise ut:

Du oppfatter oss som vi ødelegger, men faktum er det motsatte.
Vi vil få din arbeidsgiver som er staten ved Stortinget til å sørge for at dere skal sikres en fullverdig behandling og en fullverdig økonomi NÅ hvis dere blir skadet og må utgå fra samfunnet som arbeidstakere, mange i veldig ung alder. Slik det er nå er det ingen hjelp å få, det er sannheten. Vi som har levd en stund kan ikke lenger se på at dette skjer med dere unge mennesker som får sitt liv ødelagt uten noen form for hjelp fra deres arbeidsgiver. Alle reiser ut frivillig som du sier, men det er ikke selvvalgt å miste alt som en hadde før en riste ut fordi en blir syk i ettertid.

Vennlig hilsen Rigmor

Anonym sa...

Dette er det bare ett ord for - den rene skjære galskap! Hvorfor i alle dager skal vi sende våre unge ut i slikt når vi ikke kan ta vare på dem?

Må jo moderere meg som lærer når jeg har klassen i videregående, men vær du sikker; dette diskuteres i timene!

Tror jeg kan være ganske kategorisk på at alle illusjoner hos mine elever om å reise ut, gjøre en viktig jobb og komme hjem til heder og ære er helt vekk! Det er jo bare å informere dem litt...

Lærer

Mor til en skadet veteran sa...

Hei lærer!

Hva du gjør er virkelig prisverdig, tar ansvar for dine elever og gir informasjon om at et av deres mulige fremtidsvalg kan gi livsvarige ødeleggende konsekvenser.

Hva du videre kan gjøre: Informer ditt forbund om dette, sett fokus på Forsvarets glamourisering i sitt fremstøt for å verve unge til Forsvaret uten informasjon om det sivile samfunns totalt manglende evnet til ivaretagelse ved psykisk skade i ettertid. Informer om at der finnes ingen økonomisk sikring ved uføre, i 30-års alder som noen av våre veteraner blir.

Vennlig hilsen Rigmor

Anonym sa...

Pårørendegruppa for FN- og NATO- veteranene
v/ Elsa Grøtting
elsa.grotting@gmail.com

Til barneombudet.

Pårørendegruppa for FN- og NATO- veteranene støtter Rigmor Flygansværs
aksjon for midlertidig stans i Norges deltakelse i internasjonale
operasjoner. Hun setter søkelyset på konsekvensene av
utenlandstjenesten for den aller svakeste gruppen av pårørende -
veteranenes barn.
Vi gir henne vår fulle støtte i arbeidet med å synliggjøre
veteranbarnas situasjon.

Med vennlig hilsen
Elsa Grøtting, leder.