9. jan. 2009

Brev til Barne og Likestillingsdepartementet

Til Barne og likestillingsdepartement Stortinget

Familie og kulturkomiteen
Helse og omsorgskomiteen
Kommunal og forvaltningskomiteen

Som engasjert for å bedre våre krigsveteraners kår i vårt samfunn finner jeg det merkverdig at Barne og likestillingsdepartementet ikke hadde noen kommentarer i forbindelse med høringsnotat til endringer i forsvarspersonelloven, jeg siterer brev fra deres departement av 09.08.08: "Barne og likestillingsdepartementet har ingen merknader til forslag om nye bestemmelser og endringer i loven"

Til orientering kan nevnes: Krigsveteraner har barn, disse barna har en far (i hovedsak) som ikke kan være med dem på 17.mai, på idrettsarrangement, juletrefester, handleturer i byen, på kjøpesentre, skoleavslutninger, osv. De har krigsskader som tilsier de ikke kan være i store ansamlinger av mennesker. Mange av krigsveteraners barn kunne hatt en deltagende far hvis Storting og Regjerning hadde gjort sin plikt og erkjent sitt ansvar.

Vedlegger derfor en mail jeg har sendt til Barneombudet, muligens kan den være til hjelp for oppdatering om endel barns liv i dag grunnet politisk ansvarsfraskrivelse av deres foreldre.

Håper at departementet og komiteer ser dette som endel av sitt ansvarsområde og gir sitt bidrag til en hurtig og verdig løsning for barna, - Norges fremtid.

Jeg ber om en tilbakemelding på min hendvendelse jfr.paragraf 2 er journalført og arkivreferensen den er ført inn med.

Vennlig hilsen Rigmor Flygansvær

Ingen kommentarer: