9. jan. 2009

Boikottaksjonens svar til Barneombudet

Til Barneombudet ved Knut Haanes og Tone Viljugrein

Takk for tilbakemelding i brev av 04.12.08 hvor dere opplyser om at Forsvarsdepartementet er kontaktet og at dere venter på tilbakemelding derfra.

Ut fra min erfaring med gjeldende departement hva gjelder krigsskadde veteraner så har jeg ikke fantasi til å forestille meg hvilket svar de vil servere Barneombudet. Når disse berørte barns krigsskadde foreldre har vært en ikkeeksisterende gruppe siden 2. verdenskrig , ikke vært noe politisk tema før media begynte å grave opp havarerte liv etter deres krigsinnsats for nasjonen i andre lands kriger så kan jeg ikke med min beste vilje tro at krigsskaddes barn har vært oftret en tanke.

Jeg anbefaler Barneombudet å kontakte de andre regjeringsdepartementer , Helse og omsorgsdepartementet og Arbeids og inkluderingsdepartementet, dette er samarbeidspartnere som Forsvarsdepartementet er fullstendig avhengig av for å skape en politisk enighet og iverksette av verdig ivaretakelse for hele familien som tross alt befinner seg i det sivile samfunn. Jeg vedlegger endel informasjon som jeg har fått tilsendt om andre nasjoners fokus på barn av krigsskadde og vår Regjerings satsing på samme målgruppe.

Jeg takker for Barneombudets kommende innsats for denne gruppen lidende barn som heller ikke eksisterer i det byråkratiske og politiske landskap. Om jeg kan være behjelpelig på noe område så vær snill å ta kontakt. Jeg ønsker også informasjon i Barneombudets progresjon i saken.

Med vennlig hilsen og ønske om en god Jul og et godt nyttår, Rigmor Flygansvær

Ingen kommentarer: